На родину!

 

 
Андрій ТВАРДІЄВИЧ
(Ун-т "Україна", Київ),

Борис ЧЕРНЯКОВ
(Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка)

Київський самвидав
другої половини 1990-х років

     Проблема вітчизняного самвидаву привертає останнім часом усе більшу увагу пресознавців, а також істориків визвольних змагань українського народу в ХХ ст. Нещодавно навіть створено Музей-архів і документаційний центр українського самвидаву при видавництві "Смолоскип", який концентрує відповідні матеріали 1960-1990-х років, готуються до видання каталоги окремих колекцій видань, які відклалися в фондах крупних бібліотек, авторитетних громадських організацій. Як показано одним з авторів, явище самвидаву, в тому числі й українського, є хронологічно глибшим і тематично розмаїтішим, ніж це інколи уявляється. Насправді ж він має кількасотлітню історію й традиції (див.: Черняков Б.І. Часописи політичних в'язнів російського царату ХІХ -- початку XX ст.; Бібліогр. покажчик. - К., 1996; Черняков Б. И. Особенности становления журнальной периодики учащейся молодежи в дооктябрьской России // Акценты. -Воронеж, 1998. - N 1/2). Із здобуттям Україною державної незалежності, відміною цензури, розвитком процесів побудови основ демократичного суспільства, конституційним закріпленням свободи преси, удосконаленням правового регулювання ЗМІ, самвидав, як виявилося, не втратив актуальності як соціальне явище і продовжує свою суспільну еволюцію.
      Це повідомлення має на меті привернути увагу дослідників до самвидаву другої половини 1990-х років. Самвидав і сьогодні залишається важливою, хоч і не формальною, складовою загальнонаціональної системи ЗМІ, чутливим барометром суспільних настроїв, формою діяльності багатьох громадських організацій, особливо молодіжних. Джерельною базою є колекція неформальних видань, що належить громадській організації “Центр “Соціальна Дія”. Доля випущених в Україні видань становить в цій колекції близько 30 відсотків і складає близько 60 назв. Їх матеріал опрацював А.Твардієвич.

      Предметом огляду стали 43 видання, випущені в Києві. Всі вони є періодичні, не зареєстровані і їх видання має неприбутковий характер.
      За усталеною типологією аналізовані видання поділяються так: журнали - 38%, газети становлять - 31%, аркушівки (до 4 стор.) - 31%. При цьому самі видавці відносять аркушівки до газет. Найчастіше уживанішим форматом виявився формат А4 (67%), за ним з великим відривом йде формат А5 (28,4%), інші ж формати, що використовувалися (А3 та А6) мають лише 4,6% видань. Слід зазначити, що більшість видань ілюстровано, зверстано на комп’ютері, проте часто верстка і дизайн переважно є нескладними.

      За суб’єктами видавничої діяльності аналізовані видання поділяються на такі категорії:

За віковими ознаками:

      Видання шкільної молоді (23%) - Авангард: молодіжний інф. вісник; Діалог: газета учнів та вчителів ліцею № 157 м. Києва; Recycle моZги; Міксер: молодіжна газета ради старшокласників старокиївського р-ну; Молодіжна Інформаційна СТудія інф. бюлетень програми розвитку молоді UNICEF; Мостик; Молодіжна Інформація Швидко Об’єктивно Класно: бюлетень волонтерів соціальних служб для молоді (ССМ) м. Києва; Напалм; Третій поверх: молодіжна газета; Наша крыша: інф. бюлетень для молоді.

      Студентські видання (21%) – Підземний перехід; Передай дальше: якщо вам не подобаються новини – вийдіть на вулиці і зробіть їх самі!; Пряма дія: видання анархістської мережі “Пряма дія”; ЗВІТ; Тирський вестник; Центр Європи: всеукраїнський молодіжний журнал; Університет “Україна”; С.А.М.: журнал соціально-активной молоді;GreenPeace.

      Видання молоді віком від 23 років (35%) - Іграшка: інф. бюлетень Спілки дитячих та юнацьких організацій м. Києва СПОК; Графоман; Full Moon: газета екстремальной музыки; Overdoza; Робот; Всяческое измыслие; Рабочая инф. служба РКМ; Партизанские новости; Голос ревизиониста: бюллетень Зализнычной р-ной комсомольской организации; Калибан; Рабочее действие: бюллетень КСРД; Юнь Києва запрошує; Велика гра: інф.-методичний бюлетень СПОКу; Час молоді: інф.-методичний бюлетень;Staffnews: внутрішня інф. газета.

      Інші (21%) – Довідник з проблем запобігання торгівлі жінками для консультантів “Телефонів Довіри”; За вільну від тютюнового диму Україну: бюлетень коаліції громадських організацій та ініціатив; Трезвая мысль: инф. бюллетень украинского отделения Международной независимой организации трезвости (МНАТ); Равноправие: правозахисний бюллетень; Подолання: альмАнах; Союз друзей: Агентство содействия социального развития; Інф.-методичний бюлетень: Київська міська рада товариства тверезості та здоров’я; Свобода вибору: голос недержавних організацій; Kyiv Gay Telegraf: инф. листок.

За організаційно-видавничим принципом:

    Видання недержавних громадських організацій, дитячо-юнацьких клубів становлять 26,4 %,
    партійної молоді – 9%,
    профспілок – 4,4%,
    школярів - 6,7%,
    студентів – 4,4%,
    представників молодіжних неформальних течій - 4,4%,
    людьми, що не належить до жодної з цих груп – 15,6 %, видання, котрі мають лише одного видавця становлять 6,7%.
Для охопленого аналізом періоду характерною рисою є поява різновиду видань, нехарактерних для попередніх етапів вітчизняного самвидаву – газети і журнали волонтерських організацій, що займаються соціальною роботою. що становлять близько 22% назв.

      Цікаву річ можна побачити, якщо простежити за самвидавом в хронологічному порядку (див. графік1). Починаючи з початку 90-х самвидаву кількість видань поступово зростає, але в 1998 та 1999 рок відбувається досить різке її збільшення, лише за ці два роки побачило світ близько 40% самвидаву кінця 1990-х. Далі йде знов-таки різкий спад. Але це виходячи з того, що нам не вдалося з’ясувати рік коли з’явилося 9,3% видань.

За кількістю номерів можна виділити такі групи:

    видання, що мають лише 1 номер складають 14%,
    2 номери –16,3%,
    до 5 номерів – 28%,
    до 10 номерів – 11,6%,
    більше 10 номерів – 7%.
    Нам не вдалося з’ясувати кількість номерів більше 23% видань.

      У більшості випадків періодичність видань не зазначається, а заявлена (квартальник, місячник, тижневик) – не витримується. Проте питома вага видань, що випускається понад рік чи мають понад 10 випусків, досить значна (13 назв).

За мовністю:

    Україномовні видання займають 40%,
    російськомовні – 23%,
    а двомовні – 37%.

Щодо обсягу видань можна зазначити, що

    одна четверта аркушівок має 2 сторінки,
    а три чверті – 4с.;
    половина газет мають 4 та 6 с.,
    більше чверті – 8 с.
    і частина, що залишилася ділиться дві рівних половини - по 12 та 16 сторінок.

    Журнали розділилися на майже рівні частини - до 30 с., до 40 с., до 50 с. і більше 50 сторінок.

      Проблематичним є визначення накладу видань, тому наведені дані (див. графік 2) стосуються лише половини дослідженої сукупності. Середні тиражі складають на сьогодні є в100-200 примірників.

Більшість видань друкувалася на різографі (60%), що пояснюється його дешевизною та доступністю. Офсетне відтворення застосовують 12 видань (з них 75% - журнали, 25% - газети), ксерокс як засіб друку застосовано для тиражування в 10% видань.
     Новим явищем є також широке використання сучасних технологій високоякісного друку, які забезпечують різографи, лазерні копіри тощо. Ряд видань пройшли певну еволюцію зміни способів відтворення з тенденцією поліпшення поліграфічного оформлення.

      Складніше було зробити поділ за тематикою, тому що більшість видань можна віднести до кількох з наведених нами категорій і їх зміст потребує подальшого дослідження. Все ж наведемо структуру видань в залежності від теми (див. графік 3), де a – політично-орієнтована тематика, b – про діяльність недержавних організацій та все, що їх стосується, c –переважно соціальна проблематика, d – анти-тютюновий, антиалкогольний та присвячений здоровому способу життя самвидав, e – без чітко визначеної орієнтації, f – переважно про діяльність самих видавців, g – творчого самовираження людини, h – екологічно-орієнтований самвидав.
Самвидав другої половини 1990-х став менш заполітизованим, найбільш актуальною тематикою публікацій неформальних видань є творче самовираження особистості та соціальні проблеми.

      Отже, навіть з побіжного огляду ми бачимо, що самвидав, неформальна сфера інформаційного обміну виконує декілька важливих функцій в системі засобів масової інформації. Перш за все, це сфера вільної, не обмеженої цензурою текстової та художньої творчості найбільш активної частини суспільства. Тут реалізуються найпрогресивніші тенденції видавничої справи, літературної творчості. По-друге, неформальні, саморобні видання компенсують сфери потреб в інформаційних та художніх матеріалах, незадоволені існуючим ринком. По-третє, дослідження самвидаву дає змогу об’єктивніше аналізувати суспільні настрої, вподобання, реакції на політичну та соціальну дійсність, стан демократичності суспільства. Дослідження самвидаву знаходяться в міждисциплінарній сфері інтересу культурології, соціології, а надто пресознавства, літературознавства та видавничої справи. Продовження дослідження цієї унікальної сфери може дійсно вагомо вплинути на суспільні та гуманітарні науки.

КІНЕЦЬ.



верните меня обратно! выше, выше, ещё выше...
 
Hosted by uCoz